1. Allmänt
1.1.
För Procyons Internetanslutning
gäller dessa villkor. Genom Tjänsten får Kunden en anslutning (access) till
Internet.
1.2.
Med ”Tjänst” avses Procyons
Internet-by-Cable och i förekommande fall tilläggstjänst. Med ”Kund” avses den
juridiska eller fysiska person som har ingått avtal om Tjänst med Procyon. Med
”Procyon” avses företaget Procyon AB som ansvarar för avtalet med Kunden.
1.3.
Kunden är medveten om att Procyon eventuellt inte kan leverera
Tjänsten för det fall Kunden flyttar, eftersom Tjänsten av tekniska skäl inte
är tillgänglig på alla geografiska platser. Vid eventuell flytt av Tjänsten
faktureras Kunden en flyttavgift, enligt Procyons vid var tid gällande
prislista.
1.4.
Tjänstens närmare innehåll anges
i vid var tid gällande produktbeskrivning av Tjänsten.
1.5.
Kunden skall ange den adress dit faktura skall skickas samt den
e-postadress dit andra meddelanden skall skickas. Har Procyon skickat ett
meddelande till någon av de angivna adresserna, anses meddelandet ha kommit fram
till Kunden senast sju (7) dagar efter avsändande.
2. Avtalet
2.1.
Procyon får begära att Kunden
ställer säkerhet för Kundens fullgörande av avtalet om det finns befogad
anledning att anta att Kunden inte kommer att betala sina fakturor i tid.
2.2.
Kunden får överlåta avtalet om
Procyon medger det. Överlåtelsen och medgivandet skall ske skriftligen. För
överlåtelsen skall betalas ersättning till Procyon.
2.3.
Den frånträdande Kunden är inte
betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommer efter överlåtelsetidpunkten.
Den tillträdande Kunden svarar solidariskt med den frånträdande Kunden för
förpliktelser, som var möjliga att känna till och som uppkommit före denna
tidpunkt.
2.4.
Procyon får överlåta avtalet
eller del därav till annat bolag.
3. Utrustning
3.1. Procyon
garanterar inte Tjänstens kvalitet om Kunden ansluter icke-rekommenderad
utrustning i Tjänstens installationspunkt.
3.2. Om
Kunden ej löser ut sin försändelse ska Kunden ersätta Procyon för dess
ekonomiska utlägg.
4. Anslutning och installation
4.1.
I installationsanvisningen som
Procyon tillhandahåller framgår hur Kunden skall ansluta sig till Tjänsten.
4.2.
Installation/leverans som
åligger Procyon skall fullgöras inom skälig tid, normalt inom fyra (4) veckor
från det att Procyon har mottagit
Kundens beställning, om inte annat avtalats mellan parterna. Har inte
leveransen fullgjorts inom fyra (4) veckor har Kunden rätt till prisavdrag.
Avdraget uppgår till ett belopp som motsvarar en (1) månads abonnemangsavgift.
Ersättningen regleras genom avdrag på fakturan.
4.3.
Kunden skall ge, eller tillse
att Procyon ges, tillträde till Kundens lokaler eller annan plats där Tjänsten
skall installeras om detta erfordras för att Procyon skall kunna fullgöra sina
åtaganden enligt detta avtal.
4.4.
För eventuella e-postlådan/orna
erhåller Kunden användarnamn och lösenord.
4.5.
Om Kunden har beställt och
erhållit ett e-postkonto, men inte börjat nyttja kontot inom sex (6) månader
från det att Tjänsten har installerats, har Procyon rätt att stänga ner detta
e-postkonto. Kunden kan dock när som helst alltid beställa ett nytt konto kostnadsfritt.
4.6.
Procyon har rätt att av tekniska
eller driftmässiga skäl ändra Kundens e-postadress. Kunden skall dock
informeras innan sådan förändring sker.
5.
Felavhjälpning
5.1.
Om fel eller avbrott i Tjänsten
uppstår skall Procyon åtgärda detta inom skälig tid från Kundens felanmälan.
Felanmälan sker till Procyons kundtjänst. Felavhjälpning sker sedan under
normal arbetstid.
5.2.
Procyon är inte skyldigt att
åtgärda fel eller avbrott om detta hindras på grund av omständighet utanför
Procyons kontroll – t.ex stejk, lockout, myndighets åtgärd, blixtnedslag, hårt
väder, nytillkommen eller ändrad lagstiftning hänförlig till Tjänsten – under
den tid som hindret består.
5.3.
Tjänsten är en anslutningstjänst
(accesstjänst) till Internet och kunden är införstådd med att avbrott,
fördröjningar etc. på Internet inte utgör fel i Tjänsten.
5.4.
Fel som beror på Procyon skall
avhjälpas av Procyon utan kostnad för Kunden.
5.5.
Om det visar sig att felet beror
på Kunden är Kunden skyldig att ersätta Procyon för utfört arbete och övriga
kostnader enligt gällande prislista.
5.6.
Har felavhjälpning inte kunnat
ske senast fem (5) arbetsdagar efter det att Procyon erhållit anmälan om fel
och svarar Procyon för felet, har Kunden rätt att erhålla avdrag på abonnemangsavgiften.
Detta gäller inte om hinder enligt punkt 5.2 föreligger. Avdraget uppgår till
ett belopp som motsvarar en (1) månads abonnemangsavgift. Ersättningen regleras
genom avdrag på fakturan.
5.7.
Reklamation av Tjänsten sker
till Procyons Kundtjänst.
6. Användning av Tjänsten
6.1.
I den mån kundens användning
skulle orsaka tekniska eller andra olägenheter för Procyon eller annan kund
förbehåller sig Procyon rätten att begränsa överföringsvolymen alternativt
stänga Tjänsten med omedelbar verkan enligt punkt 8.
6.2.
Kunden får inte skaffa sig
obehörig åtkomst till anslutna nät och datorresurser, oavsett om dessa tillhör
Procyon eller ej, eller obehörigen använda, förstöra eller förvanska
information i Procyons nät eller anslutna nät. Kunden får inte heller ta del av
eller till utomstående vidarebefordra sådan information.
6.3.
Vidareförsäljning eller
vidaredistribution av denna produkt till tredje man får ej ske.
6.4.
Server får ej anslutas om inte
särskilt skriftligt avtal slutits mellan Kunden och Procyon.
7. Ansvar för information mm
7.1.
Kunden är i förhållande till
Procyon ensam ansvarig för den information som överförs och för de varor
och/eller tjänster som erbjuds via Tjänsten över Internet.
7.2.
Kunden är följaktligen ansvarig
för att upphovsrättslagen, personuppgiftslagen och andra svenska lagar följs
och att eventuellt nödvändiga tillstånd finns för att samla in, lagra, bearbeta
och sprida information.
7.3.
Procyon ansvarar inte för
innehållet i den information som passerar genom anslutningen via Tjänsten och
är inte skadeståndsskyldigt för skada eller förlust i händelse av fördröjning,
avbrott, utebliven eller felaktig leverans av data, eller omständighet av
liknande slag.
7.4.
Procyon är inte heller
skadeståndsskyldigt om någon behörig eller obehörig gör intrång i Kundens eller
annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data
eller information.
7.5.
Kunden får inte använda Tjänsten
på ett sådant sätt att avsevärda olägenheter uppstår för Procyon eller annan.
Kunden skall hålla Procyon skadelöst för krav riktade från tredje man mot
Procyon på grund av Kundens användning av Tjänsten.
8. Stängning av Tjänsten
8.1.
Procyon får med omedelbar verkan
stänga eller begränsa Tjänsten om Kunden utnyttjar Tjänsten på ett otillbörligt
sätt. Med detta menas t ex att:
1.
sprida olaglig information samt
begå olagliga handlingar via Internet eller därmed sammankopplade nätverk,
2.
utföra oönskade massutskick till
e-postadresser, sk spam eller mailbombning och virus,
3.
ansluta otillåten utrustning
eller utrustning som kan förorsaka skada, och
4.
på annat sätt använda Tjänsten
så att avsevärda olägenheter uppstår för Procyon eller annan.
8.2.
Procyon får vidare stänga
Tjänsten om:
1.
Kunden inte har vidtagit av
Procyon begärd åtgärd t ex kopplat ur utrustning som stör nätet,
2.
Procyon inte medges möjlighet att
undersöka utrustning som kan antas medföra väsentliga störningar för Procyon
eller annan, samt
3.
överträdelse sker av de allmänna
användningsrestriktionerna (punkt 6).
8.3.
Procyon får även stänga av
Tjänsten i begränsad tid och/eller omfattning för det fall det föreligger
omständigheter som utgör allvarligt hot eller olägenhet mot Procyon, Procyons
verksamhet, Procyons kunder eller annan, och en sådan begränsande åtgärd anses
vara nödvändig.
8.4.
Procyon får även stänga Tjänsten
om Kunden inte inom angiven tid ställt begärd säkerhet eller Kunden trots
påminnelse inte betalt faktura inom angiven tid.
8.5.
Vid stängning får Procyon
debitera kunden för resterande avgifter inom avtalsperioden. Procyon får även
debitera Kunden övriga kostnader som orsakats av Kundens brott mot avtalet.
8.6.
Procyon har rätt att debitera
återinkopplingsavgift om Tjänsten varit avstängd eller begränsad på grund av
omständigheter angivna i ovanstående punkt 8 och Tjänsten återinkopplas. Avgift
debiteras enligt vid var tid gällande prislista.
9. Avgifter och betalning
9.1.
Kunden är skyldig att betala
avgifter för Tjänsten enligt vid var tid gällande prislista.
9.2.
Avgiftsändring får ske tidigast
en (1) månad efter det att Kunden underrättats om sådan ändring. Om ändring av
avgift meddelas under gällande bindningstid, har Kunden rätt att säga upp
avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande om ändringen är av väsentlig
betydelse för Kunden. Uppsägning av avtal med bindningstid på grund av
avgiftsändring skall göras senast fjorton (14) dagar innan ändringen träder i
kraft.
9.3.
Betalning sker mot faktura och
skall fullgöras inom den tid som anges på fakturan.
9.4.
Är betalning inte fullgjord
senast på förfallodagen utgår dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen från
förfallodagen. Kunden är skyldig att betala ersättning för skriftlig
betalningspåminnelse samt för inkassokostnader enligt lag.
9.5.
Procyon börjar debitera Tjänsten
när installationen är färdig. Debitering påbörjas även om Kunden inte har
installerat utrustning eller av annat skäl inte börjat nyttja Tjänsten.
10. Kundens övriga åtagande
10.1.
Kunden är ansvarig för att
lösenord förvaras på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av
det.
10.2.
Misstänker kunden att lösenordet
obehörigen kommit någon till kännedom skall Kunden omedelbart meddela Procyon.
Kunden ansvarar för eventuellt utnyttjande av Tjänsten till dess att
meddelandet kommit Procyon tillhanda. Procyon tillhandahåller på Kundens
begäran nytt lösenord. För sådant lösenord utgår avgift enligt vid var tid
gällande prislista.
10.3.
Nytt lösenord av annat skäl kan erhållas mot avgift enligt vid var
tid gällande prislista.
11. Uppsägning
11.1.
Efter den inledande
avtalsperioden (bindningstiden) kan Kunden eller Procyon när som helst säga upp
avtalet med tre (3) månaders uppsägningstid.
11.2.
Om avtalet gäller för viss
bindningstid får Kundens uppsägning verkan vid utgången av bindningstiden.
11.3.
Uppsägningen skall ske via epost
till avslut@procyon.se.
12. Ändring av avtalsvillkor mm
12.1.
Procyon har rätt att ändra
villkor i detta avtal eller Tjänstens omfattning tre (3) månader efter det att
Kunden underrättats. Mindre ändringar av villkoren eller Tjänstens omfattning
får dock ske en (1) månad efter det att Kunden underrättats.
12.2.
Information till Kunden om
ändring av avgift, ändring av allmänna villkor eller ändring av omfattningen av
eller den tekniska specifikationen av Tjänsten ges på Procyons hemsida (www.procyon.se). Information vid mer
omfattande ändringar skickas dessutom med brev eller e-post till av Kunden
anmäld adress eller e-postadress.
12.3.
Procyons åtaganden enligt detta
avtal kan ändras med kortare varsel än som anges i punkt 12.1 till följd av
förändringar av tillämplig lag.
13. Skadestånd och ansvarsbegränsningar
13.1.
Kunden har, med de begränsningar
som följer av dessa villkor, rätt till ersättning för direkt skada som Procyon,
eller någon för vilken Procyon svarar, förorsakat Kunden genom vårdslöshet. Med
direkt skada avses skäliga och verifierade merutgifter som Kunden orsakats.
13.2.
För rätt till skadestånd
erfordras vidare att Kunden framställer krav på skadestånd inom skälig tid
efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Sker inte detta
förlorar Kunden rätten att göra gällande krav på skadestånd. Skälig tid är
normalt fyra (4) veckor.
13.3.
Procyon ansvarar inte för indirekt skada. Med
indirekt skada avses t ex förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelser
mod tredje man eller utebliven nytta av avtal.
13.4.
Ersättning enligt punkterna 13.1
och 13.2 är begränsad till 3 månadsavgifter per 12 månadersperiod, räknat från
den dag abonnemangsavtalet trädde i kraft.
13.5.
Procyon ansvarar inte för
ersättning mot Kunden, om Procyon ej medges tillgängilighet i nätet.
14. Force Majeure
Ersättning
för skada enligt punkt 13 föreligger inte om försening, obrukbarhet eller
skadan beror på en omständighet utanför Procyons kontroll vars följder inte
skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, t ex skada som tillfogats Kunden av
tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar Procyons personal eller
inte), olyckshändelser, krig, blixtnedslag, brand, explosion, hårt väder, naturkatastrof
eller handling eller underlåtenhet från myndighet eller annan för vilken
Procyon inte svarar.
15. Tvist
Uppkommer
tvist mellan Kunden och Procyon skall parterna i första hand förhandla och
försöka nå en överenskommelse. Om parterna ej kan enas skall tvisten avgöras
vid allmän domstol.
16. Ikraftträdande
Dessa
allmänna villkor gäller från och med 2011-05-01 och ersätter tidigare gällande
villkor.