Några av de vanligaste frågorna med svar

Kan jag få ett abonnemang hos Procyon?
Ja, om du är kund hos de kabel-TV-nät där Procyon tillhandahåller tjänsten Internet_by_Cable, se orter där Procyon opererar.

Vad kostar ett abonnemang hos Procyon?
Se beställningsblanketten för din ort. Välj ort under orter där Procyon opererar.

Vad krävs av min dator för tjänsten Internet_by_Cable?
Du behöver nätverksanslutning av din dator.

Tillkommer några extra kostnader utöver anslutningsavgift och den fasta månadsavgiften?
Nej, inte om du accepterar epost-faktura. Annars tillkommer en expeditionsavgift. Se beställningsblanketten för din ort.

Hur ansluter jag flera datorer?
Det krävs en router för detta. Kontakta Procyon AB för råd.

Kan jag få fast IP-adress?
Nej, inte som privatkund.

Kan jag få fler än 5 e-postadresser?
Ja, mot en avgift.

Privata hemsidor - ingår det i abonnemanget?
Ja, 50 MB utrymme för privata hemsidor ingår i varje privatabonnemang.

Hur lägger jag upp mina egna hemsidor?
Här kan du läsa mer om hur du gör.

Kan jag läsa min e-post från andra platser, t.ex. på kontoret eller på semesterorten?
Javisst, varhelst du har tillgång till internet, så kan du läsa och skicka e-post med vår webmail-tjänst.

Hur gör jag om jag vill avsluta mitt abonnemang?
Om du vill avsluta ditt abonnemang efter bindningstidens slut, ska uppsägningen skickas via epost till avslut@procyon.se. Se punkt 11.3 i Procyon AB's Allmänna Villkor. Berätta gärna anledningen till att du vill avsluta abonnemanget. När sen uppsägningstiden är slut ska du, om du har betalt deposition för modemet, skicka tillbaka detta till oss. Lägg då modemet, strömadaptern, datakabeln och antennkabeln i t.ex. en vadderad påse tillsammans med ditt namn, adress, kundnummer samt bankkonto och clearingnummer dit du vill ha pengarna skickade. Påsen eller paketet adresserar du sedan till
Procyon AB
Karpvägen 48
181 30 Lidingö

Varför ska jag välja bredband via kabel-TV?
Det finns en mängd fördelar med bredband via kabel-TV i jämförelse med ADSL, t.ex.
  • ADSL kräver ett telefonabonnemang, en kostnad som bör räknas in i en prisjämförelse.
  • Med en ADSL-tjänst påverkas farten av avståndet till telestationen på så sätt att längre avstånd ger lägre fart. Med kabel-TV-lösningen är farten du valt oberoende av avståndet.
  • ADSL kräver också anslutning till första jack, vilket kan medföra en olämplig placering i ditt hem.

Hur går jag tillväga för att få tillgång till Procyons förmånliga tjänster?
Även om du bor på en ort där Procyon finns, är det inte säkert att din fastighet är ansluten till både kabel-TV och Internet. Kontrollera detta genom att kontakta fastighetsägaren eller kabel-TV-operatören.

Om fastigheten är internet-ansluten, gå in på "Våra tjänster" och klicka dig fram till beställningsblanketten. Skriv ut den, fyll i den och skicka in den till oss.

Om det ej erbjuds internet-tjänster i ert kabel-TV-nät, be någon representant för kabel-TV-nätet att kontakta Procyon AB via e-post eller på telefon 08-446 72 65.

Hur installerar jag mitt kabelmodem?
Följ instruktionerna som du fått med din leverans, eller gå in på sidan för installationshjälp för Windows 95/98/ME eller installationshjälp för Windows XP.

Hur konfigurerar jag min epost för Microsoft Outlook Express?
Följ instruktionerna som då fått med din leverans, eller gå in på sidan för konfigurering av epost.

Måste min dator vara uppstartad för att IP-telefonen ska ringa?
Nej, datorn behöver inte vara uppstartad, det räcker med att modemet är påslaget. Du behöver inte ens ha någon dator för att ha bredbandstelefoni från Procyon AB.

Kan jag ha flera telefonapparater anslutna till min telefondosa?
Ja, om du ansluter dosan vid första telefonjacket, dvs där telefonledningen kommer in i bostaden, så kommer alla andra telefonjack att fungera med IP-telefonin.

Plötsligt kommer jag inte längre ut på nätet. Vad gör jag då?
Har du bara en dator direkt ansluten till kabel-modemet så är det troligt att datorn har tappat sin IP-adress. Du kan alltid starta om datorn men det går snabbare med följande kommando:

Har du Windows XP - gå till Startflaggan och välj "Kör". I det nya fönstret som kommer upp skriver du CMD och trycker OK. Då får du upp ett DOS-fönster där du skriver in IPCONFIG /RENEW och därefter får du information om din nya IP-adress mm.

Har du Windows 95/98/ME - gå till Startflaggan och välj "Kör". I rutan som kommer upp skriver du COMMAND och väljer OK. I det nya fönstret som då kommer upp kan det stå "PPP-adapter" eller namnet på ditt nätverkskort. Är "PPP-adapter" markerad, trycker du på den nedåtgående pilen till höger för att få fram namnet på ditt nätverkskort. Markera nätverkskortet och tryck på knappen "Förnya alla". Nu får du upp den nya IP-adressen i fönstret.

Om du har en router installerad, så kan orsaken vara att routern har tappat sin IP-adress. Då drar du ut strömsladden på routern en kort stund och sätter tillbaka den igen. Sedan väntar du tills routern är körklar, och följer ovanstående instruktioner för varje ansluten dator.

Jag har skaffat ny dator/router. Vad gör jag då?
Så fort en ny utrustning har anslutits till kabel-modemet, måste detta startas om genom att dra ut strömsladden en kort stund och sättas tillbaka igen. När modemet sen är körklart kan du följa anvisningarna ovan.


Tillbaka